Privé genieten van de sauna

Is een bezoekje aan de sauna niet helemaal jouw ding? Niet iedereen vind het prettig om die ontspanning te delen met anderen. Helemaal niks mis mee natuurlijk. Maar het is wel jammer, zeker wanneer je wel graag geniet van de ontspanning die een sauna kan brengen.

Gelukkig is er een oplossing. En nee, je hoeft geen compleet sauna complex in je achtertuin te bouwen. Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig een privé sauna boeken. Privé sauna’s winnen de laatste jaren flink aan populariteit. In Nederland zien we gelukkig ook dat er steeds meer privé sauna complexen bij komen.

Voordelen van een privé sauna

Een privé sauna betekend ook echt privé. Afhankelijk van wat voor type sauna je boekt, heb je de complete ruimte met alle faciliteit voor jezelf. Die faciliteiten verschillen natuurlijk per sauna. Zo heb je luxe privé sauna en wellness mogelijkheden. Denk hierbij een sauna met zwembad, bubbelbad en verschillende wellness arrangementen.

Andere privé sauna’s zijn wat eenvoudiger en om die reden vaak ook een stukje goedkoper. Voor ieder wat wils dus.

Hoe privé je wil ontspannen in de sauna bepaal je overigens helemaal zelf. Het is afhankelijk per sauna. Maar meestal zijn er per privé sauna 4 bezoekers toegestaan.

Het voordeel van een sauna op je lichaam en geest is inmiddels met veel onderzoeken aangetoond. Je lichaam reageert op de warmte, dit heeft een positief effect op het immuunsysteem en verbeterd de bloedsomloop. Zeker wanneer je de warmte van de sauna, afkoelt in een koud bad. Deze plotselinge wisseling van temperatuur zorgt ervoor dat je lichaam antistoffen aanmaakt. Dit komt dan weer ten goede van je weerstand.

Ook is er onlangs in een Zweeds onderzoek aangetoond het geluk hormoon serotonine toeneemt wanneer je regelmatig een sauna bezoekt.

Dus mocht je ‘sauna schuw’ zijn? Dat is helemaal niet erg, veel mensen slaan om die reden een bezoekje aan de sauna liever over. Maar laat het je niet weerhouden om een sauna te bezoeken en boek een privé sauna.

3 manieren om een gezondere levensstijl te bereiken

Wie wilt het niet: een gezondere levensstijl bereiken? Voor velen is het een duidelijk doel. Dit is echter niet iets wat je zomaar van de ene dag op de andere bereikt. Een gezondere levensstijl bereiken kost veel tijd en energie. Bovendien is het allereerst van belang om te weten hoe je gezonder kunt leven.

Voor velen met het doel om gezonder te leven is het nog niet echt duidelijk hoe je dat nou doet. Er zijn veel factoren, maar er zijn in ieder geval een aantal van groot belang. Daarom lees je hier de drie beste manieren om een gezondere levensstijl te bereiken!

Hoe leef je gezonder?

Er zijn veel factoren die bepalen hoe je gezonder leeft. Hieronder lees je drie belangrijke factoren voor gezonder leven:

  1. Zorg ervoor dat je voeding in orde is
  2. Vermijd ongezonde stress zo veel als je kan
  3. Beweging is van groot belang

Lees hieronder een toelichting op het bovenstaande.

1. Voeding in orde

Zorg er allereerst voor dat je voeding in orde is. Gezond eten houdt in dat je niet te weinig, maar ook niet te veel eet. Vervolgens is het van belang dat wat je eet ook echt gezond is. Zorg voor een juiste verhouding van macronutriënten en probeer snelle koolhydraten en ongezonde vetten zoveel mogelijk te vermijden.

De volgende stap is om voeding te combineren met gezonde supplementen. Vooral voor sporters (beweging is voor een gezonde levensstijl ook belangrijk) zijn sportsupplementen aangeraden. Sporters kopen sportsupplementen omdat het ze helpt bij het bereiken van hun doelen en om gezonder te leven. Hierbij is het dus wel van belang dat je voeding in orde is.

2. Vermijd ongezonde stress 

Stress is niet per definitie altijd slecht. Sterker nog, stress kan ook goed voor je zijn. Wel spreekt men vaak over stress wanneer het gaat om negatieve of ongezonde stress. Dit is slecht voor je. Een voorbeeld van ongezonde stress is langdurige overbelasting. Als je te weinig ontspanning voelt en langdurig te veel inspanning voelt, zal dat negatieve stress opleveren. Dit is slecht voor je gezondheid. Daarom is ongezonde stress vermijden een belangrijke factor voor gezonder leven.

Een aantal manieren om ongezonde stress te vermijden is door meer tijd vrij te maken voor ontspanning, prioriteiten te stellen en voldoende rust te hebben. 

3. Beweging is belangrijk

Voldoende bewegen gaat ervoor zorgen dat je je beter voelt. Je voelt je niet alleen fitter, maar sporten zorgt er ook voor dat onder andere je dopamine en serotonine toeneemt. Hierdoor ga je je beter voelen, wat je gezondheid zowel op de korte als lange termijn goed zal doen.

Zo stel je je eigen high tea gemakkelijk samen

Heb jij binnenkort een high tea op de planning staan met je vrienden of vriendinnen? En heb jij jezelf opgeworpen als organisator terwijl je überhaupt niet weet wat het woord inhoudt? Dan wordt het tijd voor een spoedcursus high tea voorbereiden. 

Wat is het?

High tea is een term die uit Groot-Brittannië komt. Hier wordt de term gebruikt voor een maaltijd die rond zes uur in de avond genuttigd wordt als tussendoortje. In Nederland is het meer iets wat we in de middag gebruiken. Vaak bestaat een high tea uit een combinatie van zoete en hartige hapjes die gegeten worden tijdens het drinken van een kop thee. 

Wat heb je nodig?

Wanneer je je eigen high tea wilt samenstellen kun je het beste van tevoren bepalen hoeveel je nodig denkt te hebben en wat je graag op tafel wilt zetten. Het leukste is als je zelf ook nog een aantal dingetjes maakt, maar je kunt tegenwoordig ook kant-en-klare hapjes in de winkel kopen. Wat je in ieder geval nodig hebt is het volgende:

Thee

Vanzelfsprekend hoort er bij een high tea thee. Zorg dat je verschillende smaakjes in huis hebt, zodat je gasten keuze hebben. Je kunt hierbij kiezen voor de standaard smaken, maar misschien is het ook leuk om juist smaken te kopen die niet zo bekend zijn. Zo hebben jullie gelijk een soort thee-proeverij. Houd jij of één van je gasten niet van thee? Dan is het ook niet erg om iets anders te drinken. Je zou zelfs in plaats van een high tea kunnen kiezen voor een high wine, high beer of high cocktail. Hier kun je dan eventueel de hapjes ook op aanpassen. 

Zoete hapjes

Bij zoete hapjes kun je denken aan cakejes, taartjes en koekjes. Deze kun je kopen en eventueel zelf versieren, maar kun je ook helemaal zelf maken. Wil je zelf wat maken? Denk dan eens aan een brownie met walnoten en witte chocolade er in. Hou hierbij wel rekening met hoeveel je maakt in verhouding tot het aantal gasten. Je wilt namelijk niet te weinig maken, maar je maakt ook al snel te veel. 

Hartige hapjes

Qua hartige hapjes kun je ook creatief zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan allemaal verschillende soorten sandwiches of wraps. Met het beleggen kun je je helemaal uitleven en de lekkerste combinaties maken. Zorg wel dat je de broodjes en wraps vervolgens in kleine stukjes snijdt. 

Aankleding 

Als je alle hapjes in huis hebt, wordt het tijd voor de aankleding. Dit kun je net zo doen als jij dat zelf wilt. Wil je een bepaald thema gebruiken voor je high tea, verwerk dat dan zowel in de hapjes als in de aankleding. Kies je bijvoorbeeld voor de thema kleur roze? Dek je tafel dan met een roze tafelkleed en gebruik servies in die kleur, maar probeer dit ook terug te laten komen in je hapjes. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor red velvet cookies. Deze zijn roze-rood van kleur en passen zo perfect bij het thema. Ook kun je creatief zijn in het serveren van je hapjes. Zo kun je een plateau gebruiken met verschillende lagen waar je de hapjes op legt. Leg eerst de grotere hapjes op het plateau en vul dit aan met de kleinere hapjes en eventueel wat fruit. Zo weet je zeker dat je plateau er mooi gevuld uitziet en alles er op past. 

 

En dan, eetsmakelijk!